Redakcja wystąpiła do "nowej władzy" o cofnięcie złych decyzji transportowych

 Do: Prezydenta Miasta Zielona Góra

ul. Podgórna 22, 65-424 Zielona Góra
Wniosek o rozważenie rewitalizacji i przywrócenia funkcji kolejowych na wybranych miejskich odcinkach infrastruktury torowej
Szanowny Panie Prezydencie,
W imieniu mieszkańców i użytkowników alternatywnych form transportu, zwracam się z uprzejmą prośbą o podjęcie działań zmierzających do ponownej analizy możliwości przywrócenia funkcji kolejowych na wybranych miejskich odcinkach, które dawniej pełniły rolę bocznic kolejowych lub linii dojazdowych.
W szczególności prosimy o rozważenie:
  1. Rewitalizacji I ODTWORZENIA torowiska dawnej bocznicy do zakładów Polmos, biegnącej w kierunku ronda PCK. Linia ta mogłaby – po odpowiedniej adaptacji – pełnić rolę miejskiej kolei szynowej do Nowej Soli, służącej szybkiemu i cichszemu transportowi publicznemu, zintegrowanemu z transportem rowerowym i pieszym.
  2. Zachowania i wykorzystania pozostałych fragmentów infrastruktury torowej w południowej części miasta – m.in. wzdłuż tras niegdyś kolejowych – pod kątem przyszłościowej integracji systemu komunikacji publicznej, np. kolei aglomeracyjnej lub tramwaju szynowego (tram-train).
  3. Wprowadzenia zasady planistycznej, zgodnie z którą istniejące jeszcze linie lub ślady torowisk powinny być zachowane lub zabezpieczone planistycznie przed trwałą zabudową – na potrzeby ewentualnego ich wykorzystania w przyszłości.
W ostatnich dekadach wiele miast w Polsce i Europie popełniło błąd trwałego demontażu torów kolejowych – często w centrum miasta – tylko po to, by po latach inwestować ogromne środki w ich odbudowę. Przykłady reaktywowanych miejskich połączeń szynowych z powodzeniem funkcjonują m.in. w Gdańsku (PKM), Krakowie, czy we Wrocławiu (kolej aglomeracyjna).
Z perspektywy osoby starszej i użytkownika mobilności indywidualnej (hulajnoga, rolki), pragnę podkreślić, że miasto o mądrej polityce infrastrukturalnej nie stawia przeszkód, ale tworzy przestrzeń współistnienia różnych form mobilności – od pieszych, przez rowerzystów, po pasażerów transportu zbiorowego. Ścieżka Zielona Strzała jest godnym uznania przykładem, ale w tym celu kontrowersyjnie zlikwidowano sieć kolejową śródmieścia miasta. Tym bardziej warto dążyć, by rozwój ścieżek rowerowych nie odbywał się kosztem możliwości przywrócenia transportu szynowego.
Z wyrazami szacunku,
ADAM FULARZ
ZIELONOGORSKA.PL
DOL. ZIEL. 24A 65-154 ZIEL.GÓRA

Komentarze