Projekt budowy tunelu kolejowego pod centrum Zielonej Góry oraz reaktywacji torowisk dawnej Kolei Szprotawskiej

Projekt budowy tunelu kolejowego pod centrum Zielonej Góry oraz reaktywacji torowisk dawnej Kolei Szprotawskiej

fot. Dawna Kolej Szprotawska (archiwum red.)



1. Wstęp
Zielona Góra jako rozwijające się miasto potrzebuje nowoczesnej i efektywnej infrastruktury transportowej, aby sprostać rosnącym wymaganiom mieszkańców i inwestorów. Jednym z rozwiązań, które mogłoby znacząco poprawić komunikację w mieście i regionie, jest budowa tunelu kolejowego pod centrum Zielonej Góry na wzór tunelu w Łodzi oraz reaktywacja historycznych torowisk Kolei Szprotawskiej.
Wprowadzenie nowoczesnej Szybkiej Kolei Miejskiej (SKM), łączącej kluczowe dzielnice Zielonej Góry, pobliskie miejscowości oraz port lotniczy Babimost, pozwoli na rozwój transportu publicznego i zmniejszenie korków w mieście.

2. Obecne problemy komunikacyjne Zielonej Góry
  • Brak wydajnego systemu transportu szynowego w obrębie miasta – aktualnie Zielona Góra opiera swoją komunikację jedynie na transporcie autobusowym, który nie jest wystarczająco efektywny w godzinach szczytu.
  • Zbyt duże uzależnienie od samochodów – co prowadzi do zatłoczenia ulic, zwiększonej emisji spalin oraz trudności z parkowaniem.
  • Brak integracji kolejowej z południową częścią miasta i dawnymi terenami przemysłowymi – południowe i zachodnie rejony Zielonej Góry pozostają bez bezpośredniego dostępu do transportu kolejowego.
  • Niewykorzystane torowiska dawnej Kolei Szprotawskiej – istniejące do niedawna, do ok. 2016 r., częściowo zdegradowane tory mogłyby zostać reaktywowane dla potrzeb nowoczesnej kolei miejskiej.

3. Propozycja rozwiązań
3.1 Budowa tunelu kolejowego pod centrum Zielonej Góry
Aby zwiększyć przepustowość kolei miejskiej i usprawnić dojazd do centrum, proponuje się budowę tunelu kolejowego łączącego Zieloną Górę Główną z południową częścią miasta oraz trasą dawnej Kolei Szprotawskiej.
Proponowana trasa tunelu kolejowego
  1. Zielona Góra Główna (dworzec kolejowy)
  2. Zielona Góra Centrum (rejon ul. Boh. Westerplatte, główny punkt przesiadkowy z autobusami miejskimi)
  3. Zielona Góra Śródmieście (integracja z transportem miejskim)
  4. Zielona Góra Stary Rynek (w pobliżu ratusza i deptaka – główna oś komunikacyjna miasta)
  5. Zielona Góra Planetarium (rejon al. Konstytucji 3 Maja, główny punkt przesiadkowy z autobusami miejskimi)
  6. ewentualnie Zielona Góra Kampus (dawna Politechnika Zielonogórska, Uniwersytet Zielonogórski – wzmocnienie transportu akademickiego)
  7. bocznica od nadodrzanki do Zielona Góra Osiedle Pomorskie (obsługa osiedli mieszkaniowych na południu miasta)
Tunel umożliwi szybszy przejazd pociągów aglomeracyjnych i regionalnych, eliminując konieczność przejazdu objazdowego po obecnych liniach kolejowych omijających centrum.
3.2 Reaktywacja torowisk dawnej Kolei Szprotawskiej
Dawna Kolej Szprotawska, niegdyś kluczowa dla przemysłu i transportu towarowego, mogłaby zostać wykorzystana w ramach Kolei Metropolitalnej Zielonej Góry. Jej trasa przebiega przez obszary, które obecnie są odcięte od transportu kolejowego, a jednocześnie generują duży ruch pasażerski.
Proponowane przystanki na trasie reaktywowanej Kolei Szprotawskiej

  1. Zielona Gora Batorego
  2. Zielona Góra Zjednoczenia
  3. Zielona Góra Wojska Polskiego
  4. Zielona Góra Łużycka
  5. Zielona Góra Ogrodowa
Inne przystanki
  1. Zielona Góra Przylep Os. Zachodnie (obsługa dzielnicy Przylep i połączenie z linią kolejową nr 273)
  2. bocznica do Zielona Góra Nowy Kisielin Strefa (obsługa terenów przemysłowych oraz parku technologicznego)
  3. Zielona Góra Lotnisko Babimost (szybki dojazd na lotnisko)
  4. Czerwieńsk Miasto – połączenie centrum miasta z istniejącą siecią kolejową
Dzięki reaktywacji tej trasy możliwe byłoby utworzenie kolejowego pierścienia wokół Zielonej Góry, który obsługiwałby zarówno obszary przemysłowe, jak i osiedla mieszkaniowe.

4. Korzyści z realizacji projektu
4.1 Szybszy transport w obrębie miasta i aglomeracji
Dzięki tunelowi oraz reaktywacji Kolei Szprotawskiej podróże na trasie Zielona Góra Główna – Zielona Góra Osiedle Pomorskie skróciłyby się do 8-10 minut, a do lotniska Babimost w mniej niż 25 minut.
4.2 Redukcja ruchu samochodowego
Efektywna sieć kolejowa zmniejszyłaby liczbę pojazdów na drogach, redukując korki oraz emisję spalin.
4.3 Lepsza integracja transportu publicznego
Nowoczesne przystanki kolejowe w śródmieściu pozwoliłyby na łatwiejsze przesiadki między koleją a autobusami.
4.4 Zwiększenie atrakcyjności Zielonej Góry dla inwestorów i turystów
Nowoczesna infrastruktura transportowa sprawiłaby, że Zielona Góra stałaby się bardziej konkurencyjna jako centrum biznesowe i akademickie.

5. Możliwości finansowania
Realizacja projektu mogłaby zostać sfinansowana z różnych źródeł:
  • Fundusze Unii Europejskiej (Program Infrastruktura i Środowisko, Fundusz Spójności)
  • Rządowy program "Kolej Plus"
  • Budżet Województwa Lubuskiego i miasta Zielona Góra
  • Partnerstwo publiczno-prywatne (PPP)

6. Podsumowanie i wniosek
Projekt budowy tunelu kolejowego pod centrum Zielonej Góry oraz reaktywacji dawnej Kolei Szprotawskiej jest kluczowym krokiem w kierunku nowoczesnego transportu publicznego. W związku z tym wnoszę o podjęcie działań w celu przygotowania studium wykonalności oraz rozważenia włączenia tego projektu do strategii transportowej województwa lubuskiego i miasta Zielona Góra.
Z wyrazami szacunku,
Adam Fularz
Gazeta Babimojska
zielonogorska.pl
Sulechowska.pl
Dol. Ziel. 24a 
65-154 Zielona Góra

Komentarze