Odpowiedź w sprawie likwidacji dzielnicy Nowe Miasto
Dzień dobry,
bardzo dziękuję za podzielenie się opinią w sprawie zniesienia Dzielnicy Nowe Miasto. W odniesieniu do uwag zawartych w Pana piśmie z dnia 10 grudnia 2024 roku wyjaśniam, że skutkiem zaplanowanych działań w zakresie zniesienia Dzielnicy będzie formalne zakończenie pewnego etapu procesu integracji połączonych w 2015 roku Miasta Zielona Góra i Gminy Zielona Góra, w tym reorganizacja funkcjonowania struktury jednostek organizacyjnych oraz przyjęcie spójnych norm i regulacji prawnych w całym Mieście. W wyniku zmian zostanie zniesiona Dzielnica Nowe Miasto Zielona Góra, lecz wszystkie z 17 sołectw, dotychczas funkcjonujących jako jednostki pomocnicze niższego rzędu w ramach Dzielnicy Nowe Miasto, zostaną zachowane i będą pełniły rolę jednostek pomocniczych Miasta Zielona Góra. A organami każdego z tych sołectw są:
- Zebranie Wiejskie jako organ uchwałodawczy składający się ze wszystkich mieszkańców sołectwa obecnych na zebraniu (czyli każdy mieszkaniec w sposób bezpośredni ma wpływ na podejmowane uchwały), oraz
- Sołtys jako organ wykonawczy wraz ze wspomagającą go Radą Sołecką (wybierani przez mieszkańców danego sołectwa, więc każdy mieszkaniec ma bezpośredni wpływ na wybór swojego reprezentanta).
Podjęte działania służą zatem wzmacnianiu roli mieszkańców, którzy poprzez udział w zebraniach wiejskich mają bezpośredni wpływ na rozwój lokalny – odrębnie dla każdego sołectwa. Wzrosła również rola sołtysów jako organów wykonawczych sołectw oraz jako reprezentantów ważnych spraw mieszkańców przed organami władz publicznych (już bez pośrednictwa Rady Dzielnicy, więc skróconą drogą) np. poprzez osobisty udział w pracach komisji Rady Miasta. Nowo powołana w listopadzie br. Rada Sołtysów przy Prezydencie Miasta realizuje także niektóre kompetencje Rady Dzielnicy Nowe Miasto. Ponadto, sołectwa posiadają swoje budżety w wysokościach ustalanych na podstawie ustawy o funduszu sołeckim oraz na podstawie statutów poszczególnych sołectw. O przeznaczeniu środków decydują Zebrania Wiejskie (czyli jak wspomniano wyżej, każdy mieszkaniec ma bezpośredni wpływ na co zostaną wydatkowane środki przeznaczone dla sołectwa, które zamieszkuje).
Planowane zmiany zyskały również aprobatę społeczeństwa wyrażoną w przeprowadzonych w dniach 5-12 grudnia br. konsultacjach społecznych w sprawie zniesienia Dzielnicy Nowe Miasto Zielona Góra.
Paweł Wawryk
Zastępca Dyrektora Departamentu Dzielnicy Nowe Miasto
Urząd Miasta Zielona Góra
Departament Dzielnicy Nowe Miasto
ul. Aleja Niepodległości 10
65-048 Zielona Góra
tel. kom. 665 120 077
e-mail:
www: bipdzielnica.zielonagora.pl
From: adam
Sent: Tuesday, December 10, 2024 2:45 PM
To: Dzielnica
Subject: Skarga na zniesienie dzielnicy
Skarga na planowane zniesienie Rady Dzielnicy Nowe Miasto w Zielonej Górze
Do Władz Miasta Zielona Góra
Prezydent Miasta Zielona Góra
Radni Rady Miasta Zielona Góra
Szanowni Państwo,
Zwracam się z niniejszą skargą w związku z trwającymi konsultacjami społecznymi dotyczącymi zniesienia Rady Dzielnicy Nowe Miasto. Decyzja ta budzi poważne wątpliwości co do celowości, zgodności z interesem społecznym i przyszłego funkcjonowania samorządności lokalnej w tej części Zielonej Góry.
Znaczenie Rady Dzielnicy dla mieszkańców
Rada Dzielnicy Nowe Miasto odgrywa kluczową rolę w reprezentowaniu interesów mieszkańców terenów połączonych z Zieloną Górą. Wskutek reformy ok. 2015 roku, w wyniku której doszło do połączenia miasta Zielona Góra z gminą Zielona Góra, obszary te otrzymały zapewnienie kontynuowania odrębnej reprezentacji swoich spraw. Było to integralnym elementem kompromisu pomiędzy mieszkańcami terenów wiejskich a władzami miejskimi, zapewniającym równowagę i uczciwość w traktowaniu nowo przyłączonych obszarów.
Rada Dzielnicy pozwalała mieszkańcom Nowego Miasta skutecznie uczestniczyć w podejmowaniu decyzji dotyczących lokalnej infrastruktury, inwestycji, ochrony środowiska oraz innych kluczowych aspektów życia społeczno-gospodarczego.
Zniesienie tej instytucji odbierze mieszkańcom możliwość decydowania o sprawach lokalnych, ograniczy ich wpływ na budżet miasta i zwiększy poczucie marginalizacji terenów poza centralną Zieloną Górą.
Przykłady funkcjonowania dzielnic w Polsce i na świecie
- Warszawa, Polska
W stolicy Polski funkcjonuje 18 dzielnic, z których każda ma swoją radę i zarząd. Każda dzielnica ma możliwość decydowania o lokalnych sprawach, co zwiększa partycypację obywatelską i umożliwia elastyczne podejście do różnorodnych potrzeb społecznych. - Gdańsk, Polska
Gdańsk, mimo że nie ma jednostek w pełni porównywalnych z dzielnicami warszawskimi, wprowadził Rady Dzielnic jako formę lokalnej reprezentacji. W ten sposób mieszkańcy mogą wpływać na decyzje dotyczące najbliższego otoczenia, nawet w mniejszych dzielnicach. - Berlin, Niemcy
Berlin, podzielony na 12 okręgów administracyjnych, daje szerokie kompetencje lokalnym organom. Każdy okręg ma prawo do niezależnego zarządzania lokalnymi sprawami, co pozwala na efektywne zarządzanie różnorodnymi potrzebami. - Nowy Jork, USA
W Nowym Jorku funkcjonuje pięć boroughs (okręgów), z których każdy ma swoje lokalne rady. Rady te odgrywają ważną rolę w określaniu priorytetów inwestycyjnych i zapewnieniu równomiernego rozwoju miasta.
Argumenty przeciwko zniesieniu Rady Dzielnicy Nowe Miasto
- Pogorszenie partycypacji społecznej:
Zniesienie Rady Dzielnicy ograniczy mieszkańcom możliwość bezpośredniego wpływu na decyzje dotyczące ich lokalnych spraw. - Zwiększenie nierówności:
Integracja Nowego Miasta z Zieloną Górą była możliwa dzięki gwarancjom równoprawnego traktowania i autonomii lokalnej. Zniesienie Rady może zostać odebrane jako złamanie wcześniejszych zobowiązań. - Przeciążenie centralnych struktur miasta:
Decyzje dotyczące lokalnych inwestycji i inicjatyw będą wymagały zaangażowania Rady Miasta, co spowolni procesy decyzyjne i może prowadzić do marginalizacji obszarów wiejskich. - Strata społecznego kapitału:
Rada Dzielnicy budowała więzi społeczne i promowała zaangażowanie mieszkańców w życie publiczne. Jej brak może doprowadzić do spadku aktywności obywatelskiej.
Wniosek
Wzywam Państwa do ponownego przemyślenia decyzji o zniesieniu Rady Dzielnicy Nowe Miasto i uwzględnienia w konsultacjach społecznych realnych potrzeb mieszkańców tej części Zielonej Góry. Wnioskuję o:
- Utrzymanie Rady Dzielnicy Nowe Miasto jako organu reprezentującego interesy mieszkańców.
- Rozważenie dalszego wzmocnienia kompetencji Rady, aby jeszcze skuteczniej odpowiadała na potrzeby lokalne. Rada powinna mieć swój budżet.
- Przeprowadzenie szerokich konsultacji z mieszkańcami Nowego Miasta, które uwzględnią ich zdanie w tej sprawie.
Zniesienie Rady Dzielnicy Nowe Miasto byłoby krokiem wstecz w rozwoju samorządności lokalnej i zaufania obywateli do władz. Proszę o refleksję nad znaczeniem tego organu dla mieszkańców i zachowanie jego istnienia.
Z poważaniem,
Adam Fularz
Mieszkaniec Zielonej Góry
Dolina Zielona 24a
65-154 Zielona Góra
Komentarze
Prześlij komentarz