Jako wydawca i ekonomista wystąpiłem na sesji Rady Miasta dn. 4 czerwca 2024 r.

 do Radnych Miasta 

Odwołanie w sprawie decyzji prezydenta Krzysztofa Kaliszuka, który ustnie podczas konsultacji społecznych uznał mój wniosek za "absurdalny". Pismo przedprocesowe.

Szanowni Państwo,

Zabrałem głos w trakcie sesji RM dnia 4 czerwca, skarżąc na zachowanie pana vice Prezydenta K. Kaliszuka na konsultacjach społecznych. 

W kontekście potrzeby odbudowy i modernizacji sieci kolejowych na terenie województwa lubuskiego, znaczącą rolę mógłby odegrać rozwój kolei wewnątrzmiejskiej w Zielonej Górze (zamienionej w ulice "Aglomeracyjną" 4-rojezdniową). Odtworzenie tej kolei jest możliwe poprzez demontaż 1 lub 2 pasów 4-pasmowej jezdni, przekształconej w efektywnie funkcjonujący system kolei aglomeracyjnej. Kluczowym aspektem jest tu możliwość stworzenia spójnej 200-tysięcznej aglomeracji obejmującej Sulechów, Zieloną Górę, Nową Sól, Czerwieńsk i Otyń (tutaj także odtworzonoby zdemontowane niedawno torowisko), co umożliwiłoby efektywniejsze zarządzanie mobilnością miejską oraz przyczyniłoby się do wzrostu atrakcyjności i konkurencyjności regionu.

Potencjał demograficzny i urbanistyczny

Zielona Góra, jako największe miasto w regionie, wraz z Gorzowem Wielkopolskim, pełnią funkcje centralne w województwie lubuskim. Jednakże, brak wyraźnie zdefiniowanych ośrodków subregionalnych oraz rozproszona struktura urbanistyczna utrudniają efektywne zarządzanie potencjałem ekonomicznym i społecznym. Stworzenie kolei aglomeracyjnej łączącej większe miasta oraz mniejsze ośrodki mogłoby znacząco przyczynić się do zwiększenia mobilności mieszkańców, co z kolei wpłynęłoby na wzrost gospodarczy i poprawę jakości życia.

Wykorzystanie istniejącej infrastruktury kolejowej

Projekt reaktywacji kolei szprotawskiej w Zielonej Górze, który by uwzględniał odbudowę i modernizację torów oraz stacji, mógłby stanowić bazę dla rozwoju kolei aglomeracyjnej. Dzięki modernizacji infrastruktury kolei wewnątrzmiejskiej, pociągi mogłyby kursować z większą częstotliwością i prędkością, co uczyniłoby kolej bardziej atrakcyjną dla pasażerów. Odbudowa torów umożliwi relacje w kierunkach takich jak Zielona Góra Górne Miasto-ul. Łużycka- ul. Wojska Polskiego- Sulechów, Nowa Sól, Czerwieńsk czy Otyń- co stworzyłaby nowe możliwości dojazdów dla mieszkańców mniejszych miejscowości do centrum aglomeracji, a także poprawiłaby dostęp do pracy, edukacji i usług.

Integracja transportowa

Kluczowym elementem powodzenia takiego przedsięwzięcia jest integracja systemu kolei aglomeracyjnej z innymi formami transportu publicznego – autobusami miejskimi i regionalnymi, a także z systemami rowerów miejskich i park&ride. Taka integracja mogłaby znacznie zwiększyć efektywność transportu publicznego, redukując potrzebę korzystania z transportu samochodowego, co przyczyniłoby się do zmniejszenia emisji CO2 oraz zatłoczenia w centrach miast.

Wyzwania i możliwości

Reaktywacja i modernizacja kolei wewnątrzmiejskiej jako część systemu kolei aglomeracyjnej wiąże się z szeregiem wyzwań, takich jak finansowanie, zarządzanie projektem oraz koordynacja między różnymi jednostkami administracyjnymi. Jednakże, biorąc pod uwagę rosnące zapotrzebowanie na efektywne i zrównoważone rozwiązania transportowe, projekt ten mógłby znacząco przyczynić się do rozwoju regionalnego, zwiększając jego atrakcyjność dla inwestorów oraz poprawiając jakość życia mieszkańców do poziomu takich miast jak Rzeszów (Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna - 100 dodatkowych kursów podmiejskich z niedawno ukończoną linią na lotnisko) czy Olsztyn (kolej na lotnisko oraz 5 nowych linii tramwaju).

Z wyrazami szacunku,
Adam Fularz

Polish News Agency

Dol. Ziel. 24a Zielona Gora

Komentarze