Strategiczna Wizja Rozwoju Kolei Dalekobieżnej przez Zieloną Górę- propozycja dla nowej władzy w mieście
W kontekście długoterminowych planów rozwoju infrastruktury transportowej, kluczowym priorytetem dla nowych władz miasta Zielona Góra jest kompleksowa modernizacja oraz reaktywacja istotnych połączeń kolejowych. Te ambitne działania mają na celu nie tylko poprawę dostępności i komfortu podróży, ale również zwiększenie konkurencyjności Zielonej Góry jako stolicy regionu na mapie transportowej Polski i Europy.
Modernizacja i Przywrócenie Kluczowych Połączeń
Jednym z głównych punktów programu jest rewitalizacja linii Guben-Gubin-Zielona Góra, która umożliwi przywrócenie bezpośrednich pociągów Łódź-Berlin, przejeżdżających przez Zieloną Górę. Dodatkowo, wizją nowych władz miasta powinno być ożywienie trasy kolejowej łączącej Łódź przez Kalisz, Ostrów Wielkopolski, Leszno z Berlinem, przebiegającą przez Zieloną Górę.
W dłuższej perspektywie, zalecane jest również przywrócenie dalekobieżnych połączeń Szczecin-Jelenia Góra, które będą przebiegać przez Zieloną Górę, wzbogacając ofertę komunikacyjną regionu.
Remont i Reaktywacja Linii Czerwieńsk-Guben
Priorytetem jest także remont linii kolejowej Czerwieńsk-Guben, historycznie stanowiącej ważny korytarz transportowy. Znaczącym krokiem w kierunku poprawy połączeń regionalnych będzie ponowne uruchomienie pociągów Cottbus-Zielona Góra-Poznań, które dzięki potencjalnej budowie kolejowej obwodnicy Czerwieńska, umożliwiłyby zmianę kierunku biegu pociągu w Zielonej Górze. Te pociągi, choć ujęte w rozkładzie, w ogóle nie kursują.
Innowacyjne Połączenia Hybrydowe
Zielona Góra stawia również na wprowadzenie bezpośrednich, szybkich połączeń dalekobieżnych, realizowanych hybrydowymi autobusami szynowymi, na trasie Zgorzelec-Żary-Zielona Góra-Poznań. Podobne połączenia szybkich pociągów mogą łączyć Zieloną Górę z Jelenią Górą oraz z Republiką Czeską, oferując nową jakość podróży dalekobieżnej.
Lobbing za Reaktywacją Historycznej Trasy Kolejowej
Istotnym elementem strategii jest również lobbing na rzecz reaktywacji szybkiej trasy kolejowej równoległej do drogi ekspresowej S3, łączącej Szczecin przez Stargard, Pyrzyce, Myślibórz, Gorzów, Międzyrzecz, Zbąszynek, Sulechów, Zieloną Górą, Głogów, Lubin, Legnicę, Marciszów z Czechami. Realizacja tego projektu byłaby znaczącym impulsem dla rozwoju całego regionu, zwiększając jego atrakcyjność zarówno dla mieszkańców, jak i turystów.
Wnioski
Propozycje dla nowych władz miasta Zielona Góra odzwierciedlają rozumienie potrzeb współczesnego społeczeństwa i gospodarki w zakresie mobilności i dostępności transportowej. Skoncentrowanie się na modernizacji i rozwoju infrastruktury kolejowej ma potencjał nie tylko do znaczącej poprawy jakości życia mieszkańców, ale również do przyciągnięcia nowych inwestycji i turystów do regionu.
opr. SztucznIntelig.
Fot. Arch. red
Komentarze
Prześlij komentarz