Urząd Marszałkowski Zamknął Drzwi Przed Kolejowym Dojazdem do Lotniska Babimost
W świetle niedawnych dyskusji dotyczących możliwości rozwoju infrastruktury transportowej województwa lubuskiego, propozycja przedłużenia istniejącej linii kolejowej do terminalu pasażerskiego Portu Lotniczego Zielona Góra w Babimoście spotkała się z odmową Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego. Pomimo argumentów przemawiających za rozwojem połączenia, które mogłoby znacząco wpłynąć na dostępność lotniska oraz jego atrakcyjność dla pasażerów, urząd uznał inwestycję za nieopłacalną.
Władysław Kłosik, koordynator projektu w Biurze Projektów Własnych urzędu marszałkowskiego, w odpowiedzi na zapytanie dotyczące możliwości budowy odcinka kolejowego stwierdził, że na obecnym etapie funkcjonowania portu inwestycja jest nieopłacalna, powołując się na przykłady nierentownych połączeń w Szczecinie i Lublinie. Tym samym, podróżni zdaniem urzędu wolą drogowy dojazd do terminali.
W kontrze do tej decyzji, Adam Fularz, inicjator dyskusji na temat przedłużenia linii kolejowej, podkreślił sukces podobnych projektów w innych miastach Polski, jak Olsztyn czy Rzeszów, oraz zwrócił uwagę na wzrost ruchu lotniczego oraz zainteresowanie połączeniami kolejowymi do lotnisk w innych częściach Europy. Fularz szacuje koszty realizacji projektu na 5,5-6 mln PLN, co w porównaniu z innymi realizacjami wydaje się być kwotą uzasadnioną.
Odpowiedź Urzędu Marszałkowskiego na te argumenty była jednak stanowcza. Kłosik, powołując się na koszty podobnej inwestycji w Szczytnie, które mogą sięgnąć 72 mln zł, stwierdził, że nie są znane rzeczywiste koszty doprowadzenia bocznicy do standardu umożliwiającego bezpieczną eksploatację. Ponadto, urząd zasygnalizował brak zainteresowania PKP PLK budową takiego odcinka oraz brak funduszy na taką inwestycję.
Ta wymiana zdań pokazuje, że pomimo potencjalnych korzyści płynących z rozwoju infrastruktury kolejowej w regionie, urząd marszałkowski stoi na stanowisku, że na chwilę obecną nie ma możliwości realizacji takiej inwestycji. Decyzja ta może mieć znaczący wpływ na przyszłość Portu Lotniczego Zielona Góra/Babimost, który boryka się z problemami komunikacyjnymi i ograniczoną dostępnością.
Projekt przedłużenia linii kolejowej do Portu Lotniczego Zielona Góra/Babimost pozostaje więc zamkniętym rozdziałem, przynajmniej w aktualnej perspektywie finansowej i strategicznej władz regionu. Pomimo jasnych sygnałów z innych miast i regionów, gdzie inwestycje w połączenia kolejowe do portów lotniczych przynoszą wymierne korzyści, Lubuskie wydaje się podążać inną ścieżką.
Komentarze
Prześlij komentarz