Wniosek w związku z dwukrotnym powiększeniem się dzielnicy Chynów





Temat: Wniosek o zmianę przebiegu linii nr 1, 17 celem obsługi zachodniego Chynowa

do MZK. Ziel. Góra

Mieszkając przy ulicy Sulechowskiej - coraz ciężej jest przejść pieszo przez tą ulicę. Sieć MZK nie nadąża za rozwojem przestrzennym miasta. Wnoszę o podjęcie reakcji w tej sprawie.

Wnoszę o wprowadzenie nowych lokalizacji pętli w Chynowie dla linii 1, oraz linii 17 oprócz pętli przy ul. Truskawkowej. Wykonywanoby w ramach wariantów kursów tzw. wjazdy kieszeniowe by obsłużyć szybki rozwój terytorialny tej dzielnicy. Powiększyła się ona co najmniej dwukrotnie, zaś sieć MZK pozostała bez zmian. Wniosek składam 
w związku z ok. dwukrotnym powiększeniem się dzielnicy Chynów.

Propozycja 1

Możnaby ulicą Grzybową poprowadzić jedną z linii do nowej pętli przy Biedronce przy ul. Poznańskiej, jako wjazd kieszeniowy. 

Propozycja 2
oprócz tej pętli, dodać nową pętlę przy ul. Łężyckiej, na końcu tej ulicy gdzie dochodzi do niej ul. Malinowa. Znajduje się tam miejsce dogodne na szutrową pętlę. 

Wnoszę aby MZK przedłużył tutaj- do pętli przy ul. Łężyckiej której powstanie niniejszym postuluję, trasę dwóch linii autobusów (linii 1, 17) celem obsługi nowego dużego osiedla domków jednorodzinnych w zach. części Chynowa. Powód to zbyt duża odległość do innych przystanków komunikacji zbiorowej. 

Proponuję przystanki Bordowa, Malinowa (lub Łężycka albo Chynów Zachód).
Propozycja 3. Wnoszę o rozważenie kursowania autobusów MZK do pętli Chynów poprzez ul. Poznańską, Tęczową, jako wariant trasy. 

Dwa załączniki zawierają propozycje graficzne. Proponuję trasy z wjazdem kieszeniowym w ul. Łężycką oraz pod market.

Pozdrawiam
Adam Fularz

-- 
-------
Merkuriusz Polski 
Polish News Agency polishnews.pl

Redakcja elubuska.pl

załącznik: fragment odpowiedzi MZK:

(...) Odnosząc się do pozostałych propozycji wyjaśniamy, że przed połączeniem Miasta Zielona Góra z otaczającą je gminą wiejską na przełomie 2013 i 2014r. przeprowadzone zostały kompleksowe badania preferencji i zachowań komunikacyjnych mieszkańców Zielonej Góry i okolicznych gmin – m.in. dawnej gminy wiejskiej Zielona Góra oraz gminy Zabór. Badania te zrealizowano w gospodarstwach domowych, na reprezentatywnej próbie mieszkańców, a wraz z nimi przeprowadzono również badania wielkości i struktury popytu, obejmujące wszystkie kursy każdej z linii zielonogórskiej komunikacji miejskiej. Na podstawie wyników obydwu tych badań skorygowano ofertę przewozową, optymalizując ją 
i dopasowując do występującego popytu oraz opracowano koncepcję nowej oferty przewozowej po połączeniu miasta i gminy Zielona Góra. Nowy układ linii wiązał się ze znaczną poprawą oferty przewozowej na obszarze byłej gminy i jednocześnie z poprawą oferty przewozowej w dawnych granicach miasta. Nowa oferta przewozowa zakładała bowiem zrównanie standardów obsługi terenów byłej gminy wiejskiej ze standardem miejskim, ale co do zasady – bez pogarszania oferty dla mieszkańców osiedli położonych w poprzednich granicach miasta. Ilość realizowanych wozokilometrów została zwiększona o 18 % z jednoczesnym wprowadzeniem do ruchu 5 dodatkowych pojazdów.

Kolejne kompleksowe badania wielkości popytu, w skali całej sieci komunikacyjnej, przeprowadzono jesienią 2015 r. Badania te zweryfikowały rozwiązania wdrożone wraz z połączeniem obydwu gmin. Jak się okazało, nowy układ linii, wspólne częstotliwości kursowania oparte o częstotliwości modułowe oraz koordynacja rozkładów jazdy w skali całej sieci komunikacyjnej, zostały bardzo dobrze przyjęte przez mieszkańców i nie muszą (a nawet nie powinny) być w najbliższych latach zmieniane. Obecny układ linii oraz funkcjonujący rozkład jazdy autobusów odpowiada więc potrzebom mieszkańców zarówno w aspekcie liczby i tras poszczególnych linii, jak i intensywności ich obsługi, determinującej wielkość realizowanej pracy eksploatacyjnej (liczby wozokilometrów). Założenie to wynika z faktu, że obecnie obowiązująca siatka połączeń i rozkłady jazdy, ukształtowane zostały na podstawie gruntownych badań rynku.

Z tej przyczyny nie przewidujemy zmian w aktualnym układzie tras linii i rozkładów jazdy, a jedynie zakłada się działania dostosowawcze i korygujące, wynikające z bieżących zmieniających się potrzeb. Jedną z takich zmian było uruchomienie od czerwca 2017 roku linii nr 26 dedykowanej do obsługi nowych zakładów w Parku Technologicznym w Nowym Kisielinie

O zadowoleniu mieszkańców niech świadczą oceny pasażerów. Zielonogórska komunikacja miejska przeważnie znajduje się w pierwszej dziesiątce najlepszych komunikacji w kraju.

Poniżej kilka linków:

http://www.wspolnota.org.pl/rankingi/miasta-z-najlepsza-komunikacja/

http://www.wspolnota.org.pl/fileadmin/pliki/MARKETNG/RANKING_KOMUNIKACYJNY-tabela.pdf

http://www.newsweek.pl/polska/polska-miasta-z-najsprawniejsza-komunikacja-miejska-newsweek-pl,artykuly,282945,1.html

http://biznes.onet.pl/wiadomosci/kraj/ranking-najlepsza-komunikacja-miejska-w-polsce/5f0sp

oraz ocena pasażerów przepytywanych podczas badań w pojazdach i gospodarstwach domowych:

 

Podsumowując, Pana propozycje są niezasadne z punktu widzenia potrzeb pasażerów jak również niemożliwe do wdrożenia bez dodatkowych nakładów finansowych. Do ich realizacji potrzebne są nowe pojazdy, a co za tym idzie wzrost zatrudnienia na stanowiskach kierowców, ponieważ wydłużając trasę którejkolwiek linii dla zachowania obecnie funkcjonującej częstotliwości konieczne jest dołożenie dodatkowych pojazdów do jej obsługi - nie możemy pogarszać obsługi na trasach z których korzysta duża liczba pasażerów kosztem tras o znikomym lub zerowym popycie. Oczywiście jeśli w przyszłości Miasto będzie stać na objęcie komunikacja miejską dodatkowych obszarów wówczas do Pana wniosku powrócimy uruchamiając próbną obsługę dla niektórych z w/w propozycji.

Widząc, że nasze argumenty spotykają się jedynie z pejoratywną krytyką, proponujemy urządzenie próbnego przejazdu autobusów, z udziałem Policji, Straży Miejskiej, zarządcy dróg i przedstawicieli mieszkańców, podczas którego wspólnie dokonamy oceny możliwości objęcia obszaru z Pana wniosku regularnymi kursami zielonogórskiej komunikacji miejskiej. Wprowadzenie autobusów na postulowaną trasę wiązać się będzie z określonymi ograniczeniami w swobodzie parkowania samochodów osobowych – warto więc poznać zdanie szerszej grupy przedstawicieli mieszkańców w tej kwestii.

Proszę o podanie dogodnych dla Pana terminów w godzinach 8-15 w dni powszednie od poniedziałku do piątku. Na przejazd zaprosimy publicznie zainteresowanych mieszkańców osiedla.

 

Pozdrawiam,

Jacek Newelski

_______________________________________

Kierownik Sekcji Rozkładów Jazdy i Marketingu

MZK Zielona Góra



--

Komentarze