Pytanie redakcji- kierowcy powyżej 80 lat i ostatnie wypadki w Ziel. Górze

do MSWiA
ul. Stefana Batorego 5, 02-591 Warszawa

Pytanie redakcji do Ministra SWiA- kierowcy powyżej 80 lat i ostatnie wypadki w Ziel. Górze

Szanowni Państwo,

Dziękuję za odpowiedzi na temat obecnego prawodawstwa dot. prowadzenia samochodów przez osoby 80+, ale czy przepisy te są wystarczające? W ostatnich kilku dniach w przygranicznej Zielonej Górze odnotowano dwa potrącenia pieszych- dość poważne- przez osoby starsze w wieku - o ile pamiętam- 80 plus. 

Zielona Góra nie jest dużym miastem, z deklarowanych w rejestrze REGON ok. 130 tysięcy pozostało wg moich szacunków (na podstawie analiz ekonomicznych wykonanych dla inwestora CH Focus Mall/ Polska Wełna) zaledwie ok. 80 - 85 tys. mieszkańców, reszta wyemigrowała (do granicy jest tylko 50 km) - jak szacuje redakcja na podstawie analiz ekonomicznych wielkości lokalnej gospodarki. 

W tym mieście przechodzenie przez przejścia dla pieszych np. na ul. Łużyckiej przy wiadukcie, jest bardzo niebezpieczne, bo zatrzymuje się tylko np. co drugi samochód. Na tym jednym przejściu potrafią dziennie być dwa wypadki z pieszymi w odstępie kilku godzin, i takie zdarzenie dwóch wypadków pod rząd miało tam miejsce kilka dni temu. Zgłosiłem ongiś tą sprawę do prokuratury, opisując właśnie to przejście, gdy byłem świadkiem wypadku w tym miejscu. W liście wskazywałem na błędy władz miasta w BRD. W mieście brak jest osób z kompetencjami w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego, a kompetencje osób w lokalnych zarządach dróg (zwykle nie mają one kierunkowego wykształcenia, ale mają one 1-roczne podyplomowe studia kierunkowe na lokalnej uczelni UZ, których jakość jest mi znana i oceniam ją negatywnie na podstawie bardzo wątpliwej jakości wiedzy osób wykładających BRD na tej uczelni) są nader wątpliwe.

W efekcie jest niebezpiecznie chodzić pieszo w mieście, te same osoby które uczą drogownictwa na uczelni, odmawiają budowy chodnika np. na ulicy Źródlanej, gdzie strach jest iść pieszo a idących poboczem jadący próbują zepchnąć z jezdni. Pokazuje to dobitnie jakość kształcenia kierunkowego na UZ jak i kompetencje kadry tej uczelni. W odpowiedzi na zarzuty że powoduje to wypadki, pracownicy UM odpowiadają że miasto ma polisę ubezpieczeniową, ale odmawiają podania jej numeru czy danych tejże polisy dla osób poszkodowanych.

Komunikacja zbiorowa jest na poziomie najbardziej prosamochodowych miast świata (udział szacuję na 2-3 % rynku), zaś jakość powietrza w mieście jest taka że wczoraj: córka mojego trenera wymiotowała, jego żona dwa dni wcześniej także, on sam stwierdził że jak się wraca do Zielonej Góry z innych miast to powietrze jest tak skażone że momentalnie- będąc zdrowym- zapada się na choroby układu oddechowego. Opisywał jak z grup zajęć jakie on prowadzi- na niektóre zajęcia przyszło 40 % liczebności grupy, na inne 50 % liczebności, na jeszcze inne np. tylko 11 z 17 osób, reszta jest chora. W filharmonii gdy ostatnio byłem, mimo że prawie cała publiczność ma bilety abonamentowe roczne, było może z 55-60 % sali. Z tego co słyszałem wczoraj, w mieście panuje "niezdrowe powietrze", z uwagi na warunki pogodowe i brak wiatru w powietrzu unosi się aerozol spalin samochodowych zmieszanych z dymem, bakteriami i wirusami.

Z obserwacji zauważam że osoby pow. 75 lat nie znają współczesnych przepisów, zwykle wymuszają pierwszeństwo gdy jadą samochodami przez przejścia dla pieszych. Mój dziadek zwykł często przejeżdżać przez skrzyżowanie na czerwonym świetle. Kilka razy gdy z nim jechałem, przejechał na czerwonym, bez wypadku. Niestety raz przyjechał do domu samochodem już z zawałem serca.

Z uwagi na bliskość Niemiec wiele osób emigruje, skarżąc się na jakość życia po polskiej stronie granicy.
Pozdrawiam 

pt., 6 gru 2019 o 11:53 Rzecznik <rzecznik na serw. mswia.gov.pl> napisał(a):

Panie Redaktorze,

poruszane przez Pana kwestie określają przepisy ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. z 2019 r., poz. 341 z późn. zm.), będącej we właściwości Ministra Infrastruktury.

 

Z poważaniem

Wydział Prasowy

ul. Stefana Batorego 5, 02-591 Warszawa
tel.(..)


 

From: Adam Fularz
Sent: Wednesday, December 04, 2019 7:36 AM
To: Rzecznik 
Subject: Pytanie- kierowcy powyżej 80 lat którzy powodują wypadki

 

do MSWiA 

Pytanie redakcji po wypadku w Zielonej Górze

 

Wczoraj na ul. Podgórnej w Zielonej Górze doszło do wypadku który spowodował kierowca w wieku powyżej 80 lat. Miał on 81 lat. Potrącił on pieszą na przejściu dla pieszych przed Urzędem Miejskim.

 

Czy MSWiA wprowadzi wzorem innych krajów okresowe kontrole wzroku i innych parametrów dla osób starszych? Czy wprowadzi zasadę że prawo jazdy wygasa po osiągnięciu określonego wieku, o ile nie wykona się badań? 

 

Czy zbada znajomość prawa przez starszych wiekiem kierowców? Jak obserwuję, starsze osoby zwykle wymuszają pierwszeństwo na pieszych- mają zakodowane inne wartości moralne, uważają że to osoby piesze mają im ustępować pierwszeństwa na drodze. Część starszych osób nawet nie wie że pieszym należy się pierwszeństwo przy przechodzeniu przez jezdnię. 

 

Pozdrawiam 

 

--

__________________________________________________________________________

 

Merkuriusz  Polski

 

Polish News Agency. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.

 

 

Adam Fularz, manager Radiotelewizji


Prezes Zarządu, Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623

F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl

Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764

 

POLISH NEWS AGENCY POLISHNEWS.PL
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661 


Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.

 

Standardy relacjonowania wyborów przez media zgodne z Art. 7 ust. 2 ustawy – Prawo Prasowe.

 

Kandydat w wyborach nie powinien być formalnie związany z żadnym medium, w szczególności być dziennikarzem, redaktorem naczelnym bądź wydawcą. Jeżeli tak by się zdarzyło, gdyż prawo wprost tego nie zabrania, na czas wyborów nie powinien być on zaangażowany w relacjonowanie wyborów.

 

Rada Etyki Mediów uznaje udział dziennikarzy w wyborach za złamanie zasad etyki 55 dziennikarskiej . Dziennikarze nie tylko nie powinni kandydować, ale w jakikolwiek inny sposób uczestniczyć w pracach komitetów wyborczych, np. nie powinni pomagać kandydatom w przygotowaniu wystąpień publicznych.

 

Dobrą praktyką jest wprowadzenie przez szefów redakcji w tym zakresie jasnych wytycznych. 

 

Media powinny z ostrożnością relacjonować wydarzenia z udziałem kandydatów pełniących funkcje publiczne w czasie kampanii wyborczej, a zwłaszcza ciszy wyborczej. Osoby te, mając łatwiejszy niż inni kandydaci dostęp do mediów, mogą nadużywać go do celów związanych z prowadzeniem kampanii wyborczej. Media muszą być więc szczególnie wyczulone. 

 

Prowadzenie negatywnej kampanii w mediach, choć nie jest prawnie zakazane, budzi wątpliwości etyczne. Media powinny przekazywać wypowiedzi prawdziwe, wypowiadane w dobrej wierze oraz w tonie umiarkowanym. (..)

 

W przypadku, gdy tworzy się medium specjalnie na potrzeby wyborów, dane medium powinno kierować się regułami prawdziwości i uczciwości przekazu. Należy także pamiętać, że powstające w okresie wyborczym tytuły prasowe zobowiązane są do przestrzegania wszelkich wymogów stawianych prasie przez prawo prasowe (jeœli publikacja spełnia 56 kryteria definicji „dziennika" lub „czasopisma" wymagana jest np. jego rejestracja w sądzie). Bardzo ważne jest, aby wydawnictwo takie na każdym egzemplarzu posiadało takie informacje jak nazwę i adres wydawcy, adres redakcji, imię i nazwisko redaktora naczelnego. Choć prawo prasowe nie ustanawia obowiązku zamieszczenia impressum na tzw. drukach nieperiodycznych (np. jednorazowo wydanej gazetce), zasada ta powinna być przestrzegana w przypadku wydawnictw dotyczących wyborów. wg http://hfhr.pl/wp-content/uploads/2014/10/HFPC_media_w_okresie_wyborczym.pdf



Komentarze