Re: 22 mln zł na wspólne inwestycje miasta i kolei w Zielonej Górze

Pytania prasowe:
- czy zachowane zostaną zabytkowe filary i barierki mostu nad ul. Batorego? Czy zostaną wkomponowane w nowy most? Most przy ul. Batorego jest chyba zabytkowy. Czy nowy most będzie pwiększoną architektoniczną kopią tego zabytku? Czy też pojawi się współczesna architektura?
- gdzie zostanie ulokowany Punkt Przesiadkowy?
- jaki będzie los peronu IV ulokowanego na przedłużeniu ul. Towarowej, przy ul. Dolina Zielona? To ulica przy której mieści się nasze biuro, a sam peron jest od lat nieczynny. Mogłby zostać wykorzystany jako peron rezerwowy, na wypadek wzrostu znaczenia dworca. Mógłby także zostać wykorzystany jako dojście ud ul. Zagłoby do tunelu pod torami kolejowymi, tak by przechodnie nie musieli skracać drogi na skróty przez tory, jak obecnie. 

Szansa na powrót do życia peronu IV to przedłużenie podziemnego tunelu do ul. Towarowej, na przedłużeniu której znajduje się ten peron. Po budowie tunelu do ul. Towarowej mogłoby się znaleźć tam oznaczenie dojścia do tego - nieco odległego peronu IV, który dzięki budowie tunelu stanie się dużo szybciej dostępny. Możnaby rozważyć jego wykorzystanie, lub przynajmniej odpowiednie oznakowanie celem jego wykorzystania jako peronu rezerwowego w przyszłości. Pamiętam z dzieciństwa że przy peronie IV zatrzymywały się kiedyś pociągi podmiejskie. Obecnie peron ten nie ma oznaczeń, choć istnieje platforma peronowa i nadal sprawne jest oświetlenie peronu. 

Pozdrawiam

W dniu 8 października 2015 22:01 użytkownik Adam Fularz <adam.fularz@wieczorna.pl> napisał:
 

22 mln zł na wspólne inwestycje miasta i kolei w Zielonej Górze

Wygodne przesiadki z pociągu do autobusu, nowoczesna stacja kolejowa oraz bezpieczny i wygodny tunel dla pieszych łączący dwie części miasta. To wspólne inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. oraz miasta Zielona Góra, które zostaną zrealizowane w  ciągu trzech najbliższych lat. Kolejarze i samorządowcy podpisali dzisiaj porozumienie o  współpracy przy inwestycjach na łączną sumę 22 mln złotych.

- PLK realizuje obecnie wielki program inwestycyjny obejmujący gruntowną modernizację infrastruktury w całym kraju. Jednym z jego najważniejszych elementów jest rozwój transportu kolejowego w wymiarze lokalnym i aglomeracyjnym. Tym chętniej współpracujemy z  samorządami, które rozumieją, że warto inwestować w rozwój kolei, bo to ekologiczny, bezpieczny i niezawodny środek transportu. Współpraca z miastem zaowocuje tym, że stacja w  Zielonej Górze zyska zupełnie nowy standard, dzięki czemu z pewnością zachęcimy wiele osób do korzystania z pociągów – powiedział Andrzej Filip Wojciechowski prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Podpisany dziś dokument reguluje sposób realizacji trzech ważnych projektów, wskazuje też źródła ich finansowania. Pierwsza z inwestycji to przebudowa wiaduktu kolejowego nad ul. Stefana Batorego w Zielonej Górze, który obecnie stanowi „wąskie gardło" dla transportu autobusowego. Nowy obiekt, który PLK wykona w ramach modernizacji linii kolejowej nr 273 (tzw. Nadodrzanka), będzie szerszy – co umożliwi bezkolizyjny ruch autobusów komunikacji miejskiej. Wiadukt zyska także nowe, wygodniejsze przejścia dla pieszych. Inwestycja ma kluczowe znaczenie dla planów miasta, czyli budowy dużego centrum przesiadkowego w pobliżu dworca kolejowego i integrację systemu transportowego. Dlatego, w myśl porozumienia, połowę kosztów tej inwestycji sfinansuje urząd miejski. Samorząd przebuduje też układ drogowy po obu stronach wiaduktu. Koszt wszystkich prac oszacowano na 12 mln złotych. PLK już zawarła umowę z firmą projektową.

Druga z inwestycji dotyczy kompleksowej modernizacji istniejącego przejścia podziemnego dla podróżnych na stacji Zielona Góra. Obecnie 22-metrowy tunel pod torami łączy dwa z trzech peronów. Plany PLK i miasta zakładają jego przedłużenie o dodatkowe 25 metrów aż do ulicy Towarowej i pełne dostosowanie do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Przejście zostanie wyposażone w dodatkową windę, a po obu jego stronach zamontowane zostaną pochylnie pieszo-rowerowe. Dzięki tym pracom podróżni zyskają wygodne i komfortowe przejście pod torami, a mieszkańcy bezpieczny łącznik z drugą stroną miasta. Koszt zaplanowanej przebudowy wyniesie ok. 6 mln zł.

Trzecia z inwestycji to budowa nowego, pełnego zadaszenia peronów. Pozwoli ono wygodnie i  bezpiecznie przejść pasażerom z peronów i stacji do zaplanowanego przez miasto Centrum Przesiadkowego. Nowoczesne zadaszenie będzie nawiązywać stylistyką do terenu przydworcowego. Koszt jego budowy w całości sfinansuje miasto.

Realizacja powyższych przedsięwzięć pozwoli na pełną integrację transportu kolejowego z  miejskim transportem publicznym. Pasażerowie zyskają możliwość wygodnych przesiadek z  pociągów do autobusów oraz wygodny tunel łączący dwie części Zielonej Góry. Inwestycje warte w sumie 22 mln złotych zostaną ukończone do 2018 roku. 

 

Zespół prasowy

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

 

 





--
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661

TEKSTY

Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.

ZDJĘCIA

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.

WIDEO

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.

Komentarze